onsdag 15. august 2012

Hjemmelagde hamburgerbrød


Min travle datter Marie kom hjem en tur i dag, og da måtte vi ha litt ekstra god middag selv som det er en vanlig hverdag.  Svingte meg derfor rundt og bakte hjemmelagde hamburgerbrød til stor glede for barna.  Kjøpte hamburgerbrød blir aldri det samme etter at man har fått smaken på hjemmelagde.




Oppskriften er fra Marit Røttingsnes Westlies bok "Nybakt".

HAMBURGERBRØD
6-8 brød

2 dl vann
1,5 dl melk
25 g gjær
8-10 dl hvetemel
2 ss olivenolje
1 ts salt
1 egg til pensling
Sesamfrø til å strø oppå

Smuldre gjæren i lunken melk og vann.  Hell melet og salt i en bakebolle men spar litt av melet til utbakingen, og hell i gjærblanding og olivenolje.  Eltes i maskin og settes til heving i 30-35 min.

Kjevle deigen til ca 2 cm tykkelse, og stikk ut 6-8 rundinger (jeg brukte en liten skål og skar rundt med et pizzahjul), og legg dem på en stekeplate med bakepair.  Dekk til med et klede og la brødene etterheve i ca 20 minutter.  

Pensle over med et sammenpisket egg, og strø sesamfrø over.
Stekes ved 200 grader i 12-15 minutter.
Avkjøles på rist.



Jeg lagde dobbel porsjon.  De som ble til overs fant veien til fryseren.  Av hver porsjon lagde jeg 6 brød, men de ble kanskje litt vel store i forhold til selve burgerne.  Neste gang kommer jeg til å bruke en mindre form og heller lage 8 brød.  Kjempegodt var det i alle fall!


- Bjørg - 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar