onsdag 5. desember 2012

Strikk dine egne kjøkkenkluter!

Jeg strevde lenge, og prøvde meg frem med forskjellige garnkvaliteter og mønstre. Helt til jeg kom frem til denne enkle oppskriften. Siden har jeg aldri kjøpt en eneste kjøkkenklut. Jeg strikker alle selv. De er de beste kjøkkenklutene! 








Aner ikke hvor mange jeg har strikket. Tror jeg har vært "selvforsynt" med kluter i 6-7 år. Hele familien har ønsket seg slike i bursdaggaver og julegaver. De er populære vertinnegaver. Og i tillegg har jeg ikke greid å si nei til forespørsler fra venner og kjente som har ønsket å kjøpe dem. Det er et superenkelt og greit lite strikketøy foran tv'en, godt å ty til i perioder hvor jeg ikke har inspirasjon til større prosjekter, og tar liten plass i veska når jeg er på farten. I dag gir jeg dere oppskriften.




1) Oppvaskklut med rutemønster:

Garn: Mandarin Petit – 3 nøster gir akkurat 4 kluter (TIPS: hvis du må bytte tråd i en klut, pass på å gjøre dette ved oppstarten av en ny pinne, så får du penest mulig festing av tråden)
Pinne nr 3  (bruk pinne nr 2,5 hvis du strikker litt løst)

Legg opp 80 m. 

Kant nede:
Strikk 6 p dobbel perlestrikk (= ”1 r, 1 vr”, gjentas hele pinnen på de to første omg, deretter ”1 vr, 1 r”, gjentas hele pinnen de neste to omg).

Rutemønsteret i midten av kluten:
De 5 første og 5 siste maskene på pinnene som følger strikkes i dobbel perlestrikk. Rutemønster (= 5 r, 5 vr) strikkes over de midterste 70 maskene. 
1 rute strikkes over 8 omg, dvs etter 8 omg rutemønster strikkes vrang over ruter i rett, og rett over ruter i vrang.
Strikk til sammen 12 ruter i høyden.

Kant oppe:
Avslutt med 6 p dobbel perlestrikk.  Fell av.



2) Oppvaskklut i dobbel perlestrikk:

Garn og pinner som over.

Legg opp 80 m.  Strikk dobbel perlestrikk (= ”1 r, 1 vr”, gjentas hele pinnen på de to første omg, deretter ”1 vr, 1 r”, gjentas hele pinnen de neste to omg, osv).  Strikk til sammen 108 p.  Fell av.


- Bjørg -

5 kommentarer:

  1. Kjempe fin oppskrift. Kluter er alltid greit å ha.

    SvarSlett
  2. Velkommen til din strikkeblogg & takk for titten! :)
    Kjempefin stabel med kluter. Får lyst til å lage noen når jeg ser sånne, men orker ikke strikke med bomull. Det blir for hardt for mine hende, dessverre. :( Ha et strålende kreativt år!

    SvarSlett
  3. Hei. Jeg ser via bloggstatistikken at du har funnet veien til min blogg. Det setter jeg pris på! På den måten fant også jeg deg, og jeg er så imponert over alt du legger ut; interiør, håndarbeide, flotte bilder. Det er synd at ikke også flere har "oppdaget" deg. Hvis det er ok for deg vil jeg gjerne reklamere litt for deg på bloggen min slik at flere kan få tilgang til den flotte bloggen din! Med vennlig hilsen Siri:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre, og velkommen som følger!. Riktignok jobber jeg med markedsføring i mitt betalte yrke, men bloggen min har jeg ikke vært så flink til å markedsføre. Kjenner jeg ble oppmuntret til å bli litt flinkere med det nå, det er hyggelig å få nye bloggvenner!

      Slett
  4. Hei! Så flott blogg du har! Helt enig med deg i at det er morsomt å strikke kluter...og fine blir de :)

    SvarSlett