tirsdag 4. desember 2012

Håndleddvarmere

Endelig fant jeg den igjen! Oppskriften på håndleddvarmerne jeg lagde så mange av for et par år siden. Jeg er helt avhengig av disse nå kalde tider. For øyeblikket er det 15 minusgrader her på denne kanten av landet, og det er kaldt, brrrr. 

Strikking og hekling


Små og nette, varmer akkurat der det trengs. Passer sammen med gensere og bluseermer. De er kjappe å lage, og morsomt å mixe og matche farger etter dagens humør eller antrekket ellers. 


Som sagt, jeg er helt avhengig. Det tilbringes mange timer foran tastaturet ved pc'en hver dag på jobb, og da blir jeg fort så kald så kald over håndledd og hender. Jeg produserte riktig mange av disse håndleddvarmerne for et par år siden. Solgte mange, og beholdt en god del par for å gi bort i smågaver. Og nå begynner lageret og fargeutvalget å bli tomt. 


Nå har jeg funnet igjen oppskriften jeg komponerte, og fikk lyst til å dele den med dere. Hadde vel greid å gjenskape den en gang til på nytt også, men hvorfor finne opp kruttet to ganger?  Her er i alle fall oppskriften.



Strikket og heklet håndleddvarmer:

Garnforslag: Tynn Alpakka eller BabySilk fra Du Store Alpakka, evt Dale Baby Ull eller Lanett fra Sandnes Garn.
Forbruk: 1 nøste til 2 par håndleddvarmere.
Pinner: Strømpepinner nr 3, heklenål nr 2,5.

Legg opp 40 m på strømpepinner nr 3. 
Strikk 15 omg vrangbord med 1 r, 1 vr.  Fell løst av, la det stå igjen én løkke til å hekle videre med.
Plukk opp løkken med heklenålen, og fest den med 1 kjm i neste maske langs fallkanten.

1. omg:
Start hekleomgangen med 4 lm, deretter 2 staver i samme maske som kjedemasken du begynte med.  ”Hopp over 3 fallmasker, i 4. fallmaske hekler du 2 st, 1 lm, 2 st”.  Gjenta fra ” – ” ut omgangen.  Avslutt runden med 1 st i samme maske som den første stavgruppen på omgangen, og fest med 1 kjm i 3. lm.

Påfølgende omganger:
Hekle 1 kjm rundt neste lm, 4 lm, 2 staver om den samme luftmasken. ”Hopp over 3 fallmasker, i 4. fallmaske hekler du 2 st, 1 lm, 2 st”.  Gjenta fra ” – ” ut omgangen.  Avslutt runden med 1 st i samme maske som den første stavgruppen på omgangen, og fest med 1 kjm i 3. lm.

Hekle 6 – 8 omganger eller i passe lengde for håndleddvarmeren.



- Bjørg -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar